Två videoklipp som förändrar

När jag ser på min roll som lärare ser jag tveklöst mig själv inte bara som en människa
med kunskap och uppdrag att utbilda i mina ämnen. Ofta är det nästan tvärt om, att
mina ämnen har mindre prioritet än det som verkligen är viktigt i ett större och längre
perspektiv. Det betyder inte att jag utelämnar ämneskunskaper, men jag försöker i
största mån använda mig av material och metoder som gör att även det andra får en
betydande plats i min undervisning.

Idag fick en nia titta på två videoklipp på Youtube och sedan skriva av sig i tjugo
minuter. När jag efter dagens slut på bussen hem läser vad eleverna skrivit, blev jag
tårögd och alldeles varm inombords. Precis som eleverna själva beskriver sin reaktion
på videoklippen.




Alla 25 elever beskriver hur de blev varma i hjärtat och hur deras dag fylldes med
glädje. Alla 25 eleverna beskrev hur de fick lust att "bara gå ut och hjälpa människor
som behöver hjälp". Alla 25 elever beskrev hur de under andra klippet fylldes av lycka
och knappt kunde hålla tårarna tillbaka. Alla 25 elever skrev att man vill börja tänka
mer på andra nu när man förstår hur mycket det kan betyda för människor runt
omkring oss.

Alla 25 elever är femton år, går sista terminen i grundskolan och har hela framtiden
framför sig. Ungdomar som ofta förminskas och undervärderas av vuxna. Ungdomar
som låter sig inspireras, påverkas och formas till att i framtiden vilja bidra till en bättre
värld. Och det är det här jag syftar på när jag pratar om en viktigare kunskap i ett
längre perspektiv.

Två videoklipp som kan förändra världen. 25 ungdomar som kan och vill göra det. Må
de aldrig förlora den lusten! Låt oss hjälpa åt för att hålla dem vid liv och låt oss sprida
det!

Nu vädjar jag till dig som är vuxen som kommer träffa dessa ungdomar från och med
nu och framöver - våga inte förstöra det här! För det är nog så det som kan få dessa ungdomar att sluta vilja och brinna, så är det vuxna som misströstar och förminskar dem. Och för framtidens och världens skull, håll elden vid liv!

Imorgon kommer minst 25 elever till tändas när jag gör om samma sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar