Platta eller laptop?

Allt fler skolor börjar inse att det är dags. Det är på tiden. Skolan måste moderniseras för att dagens unga ska få ut så mycket som möjligt. Vi kan inte längre tvinga dagens elever att anpassa sig till en nästan uråldrig skola - vi måste anpassa oss till dagens elever. Det borde inte vara ett dugg konstigt för en skola som vill sina elever det allra bästa ser till elevernas behov, den värld de lever i och växer upp i och framöver kommer verka i. Att det ändå är konstigt är bara dystert.

Men när man väl står där, planerar att digitalisera och modernisera skolan, stöter man på ett problem:
- Ska man välja platta (allt som oftast iPad) eller dator (allt som oftast laptop av diverse märken och operativsystem).
Beroende på vad det är för skola och vilka årskurser det gäller, skulle jag säga att valet inte behöver vara så svårt. Utan att raljera eller gå djupare i "dilemmat", har jag några punkter att framföra innan man väljer. Mina ord kanske inte betyder ett jota, men jag hoppas ändå att de kan få spela roll när du som skola ska välja. Eftersom jag själv är verksam på grundskolan så kommer det också att utgå därifrån.

1. Man måste tänka framåt. Gymnasiet ställer högre akademiska krav språkligt, vilket betyder att text blir allt viktigare. Allt fler gymnasier väljer laptop. Högstadieelever som är vana vid plattor kan få problem på gymnasiet.

2. Man kommer aldrig ifrån att plattor utan fysiskt tangentbord än så länge hämmar både den kreativa och noggranna skrivprocessen. En padda är en peka och trycka i första hand och en skrivmaskin i femtiosjunde hand.

3. I lägre årskurser kan en pladda vara utmärkt i vissa ämnen. I högre årskurser där text blir viktigare, kan jag se tydlig skillnad i kvalité på elevernas arbeten: det slarvas med allt från stora bokstäver, kommatering och disposition - någonting som blir viktigare på gymnasiet.

4. De flesta elever som jag sett "in action" skriver snabbare med fysiskt tangentbord. Självklart kan man vara kreativ med en platta, men min erfarenhet är att det handlar då mest om t.ex. bild, video och det estetiska - på bekostnad av språk, innehåll och text, vilket de flesta lärare trots allt bedömer.

5. Valet får ALDRIG handla om status och prestige! iPads och surfplattor är "inne", de liknar våra mobiltelefoner och är helt enkelt häftiga, coola och roligare att spela och titta på film på. De är smidiga att ta med, tar inte mycket plats i väskan och det "slår högre" att säga att man har en padda/platt än en laptop. Kanske på bekostnad av kvalitén av elevens skolarbete.

Det är lätt att se vad jag tycker och tänker och vad jag skulle satsa på om jag fick välja. För mig är paddor och plattor med pekskärm utan ett ordentligt tangentbord en "leksak", om än pedagogisk i många ämnen och syften. Men som språklärare tror jag mer på en laptop och att ändå kunna göra mina lektioner roliga och intressanta utan att "leka fram kunskap". Åtminstone i högre årskurser där språk, innehåll och resultat fortfarande är viktigt.

Självklart finns det både för- och nackdelar med både plattor och laptops. Men om jag får välja, skulle jag redan på högstadiet tänka mer "akademiskt" och mindre "lekstuga" - och då faller min röst på laptop/dator.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar