Min föreläsning: "Ord till dig som är ung och som äger framtiden"

Jag har haft svårt att riktigt kunna sätta en enkel rubrik till min föreläsning. Under ca 1,5 timme pratar jag nämligen om en massa saker som till en början kanske känns osammanhängande, men i slutet ändå kan ses som saker som är angelägna för dagens ungdomar och framtidens vuxna. Och det är väll i så fall den bästa rubrik jag kan sätta:
"Ord till dig som är ung och som äger framtiden"
Ska jag själv ge mig på att beskriva vad jag talar om är det allt från att vara barn, växa upp, fundera över sin sexualitet, bli mobbad och vara den som mobbar, identitetskris och identitetsskapande, rasism, kärlek, sex och samlevnad, självbild och personlig utveckling, språk och kommunikation, könsroller, näthat, medmänsklighet och empati och att kämpa för det som är rätt. Allt detta i en föreläsning som ibland kan vara rena stand-up-föreställningen med mycket skratt, fart och fläkt där jag rör mig och gestikulerar mig alldeles svettig, till partier med stort allvar och ibland emotionellt tungt.
När jag föreläser gör jag det som vuxen och som lärare och människa med nästan 20 års erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar. Jag är mycket frispråkig i mitt tal och använder ett språk som både är oväntat (för en vuxen och lärare) men som också är lätt att förstå för dagens ungdomar.
Större delen av föreläsningen är mer eller mindre improviserad. Jag har ett antal "ämnen" att använda men jag känner in stämningen i salen och publiken och försöker anpassa mig till den. Jag kan vid behov även fokusera på en eller flera ämnen om önskemål finns, till exempel rasism, mobbning eller tolerans.
Föreläsningen brukar lämna eleverna med olika frågor och funderingar beroende på deras egna erfarenheter och bagage, vilket gör att det finns någonting för alla. Som lärare kan man efteråt diskutera i klassen, ta fram alla saker eleverna tog fasta på men också be dem "skriva av sig" i text. Min erfarenhet är att det kan väckas så många olika tankar och känslor som många inte kan eller vågar ta upp i klassen, men ändå har behov av att få sätta ord på.

Om du vill veta mer eller är nyfiken på att se om jag kan besöka din skola eller klass, tveka inte att höra av dig. Vill du komma i kontakt med lärare som lyssnat på mig, kan jag även förmedla referenskontakt.
Jag jobbar på en mer utförlig presentation av min föreläsning, men om du innan dess vill komma i kontakt med mig så når du mig här:
Tel: 0760078867 Epost: kiltedteacherATgmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar