Lysande lärare - inte okej!

Mycket roligt och underhållande på Twitter. 

Fråga: Tror du att en del av alla som skriver under 0,5 på högskoleprovet trots det kan passa utmärkt som lärare i #skolan?

Mitt svar:  Jag är ett exempel. Och jag är en lysande lärare!

Det har förts diskussion huruvida man får säga så. Att man är en lysande lärare. Man måste ju vara ödmjuk, så det går ju inte an. Bra lärare säger aldrig att man är en bra lärare. Tydligen.

Kanske är det dags för en förändring? Är jag lysande? Självklart inte. Är jag ens bra? På vissa saker bättre än andra saker, antar då att då jag inte är bra på precis allt, så är jag ingen lysande lärare. Inget "förstelärarematerial", direkt. 

Så vad sysslar jag med då? Varför säger jag att jag är en lysande lärare? För man kan väl inte vara en lysande lärare om man skrev under 0,5 på högskoleprovet för 20 år sedan och än mindre om man säger det?

För att jag tror att år av svartmålning, diskussioner om lärare, status, kvalité, skola och elever, faktiskt inte hjälper ett endaste dugg i processen att göra skolan bättre. Jag vill gärna hjälpa till att vända på saker och ting och det första jag kan göra är att gå till jobbet glad i hågen, entusiastisk och motiverad för att göra ett gott jobb - och det gör jag ta mig tusan inte genom att låta mig sänkas av all skit som man får höra om lärare, skola och elever. Om jag går till jobbet och känner mig usel, ja då är jag definitivt inte en bra lärare.

Ödmjukhet är bra. Jag är ödmjuk nu. Skrev just att jag förmodligen inte är en lysande lärare, men att jag gärna vill bli det och ses som det. För det är så det börjar, det är då jag kan lyfta mig själv och mina elever och kolleger och tillsammans jobba mot en bättre skola.

Så ut med jante, lägg ödmjukheten åt sidan för en stund och sträck på dig! Se dig i spegeln innan du går till jobbet, du fantastiske lärare, och se en lysande och svinbra lärare och när du väl kommer dit, berätta för dina kolleger hur lysande och svinbra de är och berätta för dina elever hur lysande och svinbra de är!

Och kan man skriva under 0,5 på högskoleprovet och passa utmärkt i skolan? För alla som inte tror det - kom och låt dig bländas - jag är lysande!

Jag är inte bara bra - jag är jävligt snygg också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar