Hur ett skägg kan skapa arbetsro i klassrummet

Jag skrev tidigare hur jag använde en stor spegel i mitt klassrum för att skapa lugn och ro.

Men se, jag har hittat ytterligare sätt! Jag har nämligen ett skägg som håller på att växa sig ganska långt och det är med stolthet (thailändare är inte kända för att ha någon vidare skäggväxt) , som jag visar upp det. Oundvikligt så leker jag ofta med det när jag till exempel har genomgångar. Då står jag där med ena handens fingrar och leker, drar, flätar och snurrar. Och det har visat sig vara näst intill hypnotiskt!

Killarna märkte jag först. De börjar omedvetet att "stryka sig om hakan", om sina förpubertala hakor, som om de leker med ett skägg som inte finns. Och så blir de lugna. Vad som är märkligare är att även tjejer kan omedvetet göra samma sak.

Nä, det här är så klart inget som det forskas på och jag har aldrig hört lärare prata om skägg som ett verktyg för att skapa lugn i klassrummet.

Men ibland funkar det!

Och det är ju lite lustigt samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar