Öppet brev till dig som är "vuxen"

Våra ungdomar är fantastiska!
Dessvärre märks inte det i rådande debatt runt skola, samhälle och framtid. För här utmålas ungdomarna som lata, teknikberoende, slappa och hopplösa. I pressen läser man insändare om ungdomarnas språk och hur man förstör det ack så vackra svenska språket. Man läser om hur ungdomarna är ohyfsade och visar ingen respekt gentemot vuxna, lärare eller föräldrar. Man läser hur ungdomarna är ett samhällsproblem. Det är den bilden som förmedlas. Vem reser sig efter ett sådant utdömande? Skulle du göra det? Dagens ungdomar växer upp i ett samhälle som medialt verkar sky dem som pesten. Snacka om fördomar, snacka om misstag - snacka om okunskap!


Jag säger det direkt så att du vet var jag står i frågan:
- Om jag kunde välja idag, skulle jag aldrig byta bort ett sällskap bestående av ett antal tonåringar mot ett sällskap bestående av dagens vuxna.
Som lärare i högstadiet är jag, vilket jag är väl medveten om, omtalad som läraren som är “osynlig” - jag är sällan i lärarrummet, jag sitter sällan vid mitt skrivbord i arbetsrummet och jag hänger med ungdomarna även när jag inte behöver. För det får jag ibland skit. För det får jag ibland höra att jag omogen. För det får jag höra att jag är för mycket vän med ungdomarna i min roll som lärare.


Det är okej. Jag har lärt mig att leva med det och jag har lärt mig att skita fullkomligt i det. För saken är den att dagens vuxna är allt det där som jag hoppas att inte mina elever, dagens ungdomar, ska bli och utvecklas till. Saken är den att det är bland vuxna, så kallade “medvetande människor”, som till och med har rätt att rösta om rikets framtid, är så mycket mer åt helvete än vad en 12-åring idag är. Och jag sörjer verkligen det faktum att vi vuxna inte riktigt förstår det. Och självklart är det ett problem. För det sätter spår i allt från skolpolitik till samhällsutveckling.


För några dagar sedan ställde jag frågor till mina elever i olika klasser. Sammanlagt ett åttiotal ungdomar i åldrarna 12-15 år.
- Är det okej för killar att ta på sig rosa kläder? JA!
- Är det okej för pojkar och flickor att komma ut som homosexuella? JA!
- Är det okej som ungdom att komma från ett annat land? JA!
- Är det okej om man har en annan religion? JA!
- Är det okej att hata någon som skiljer sig från dessa saker? NEJ!


Jag trivs bland dagens barn och ungdomar. Jag älskar, lär mig av och tar till vara varje stund jag kan tillbringa med dem. Just för att de står för saker som vi vuxna kivas över - vi vuxna som förmodas ha kunskapen, erfarenheten och värderingarna som gör oss lämpliga att ta beslut, styra och verka i dagens Sverige.


Det som händer sedan, när en ungdom går från att ha dessa vackra sunda värdingar - ja, det är problemet. Och det är inte mitt fel, för jag kämpar in i det sista för att förhindra det. Det är ett problem för oss vuxna, för politiker och för de som har makt att påverka. Jag lovar dig, om Sverige för en gång skull skulle låta alla UNDER 18 få rösta till nästa val:

Ja, då skulle världen se annorlunda ut idag. Och vara fan så mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar