Det är för lätt att inte tänka själv

Den här bilden dyker upp lite varstans på sociala medier och den gjorde mig förbannad. När jag läser texten så tolkar jag det som att problemet med världen bland annat är en hel generation unga människor som aldrig hört talas om eller haft anledning att känna till vad Nelson Mandela gjort och betytt för människor.
Och det är inte så konstigt heller. Mandela har de senaste decennierna åren varit tämligen anonym även för en 70-talist som jag och jag var ung under 80-talets stora ANC-rörelse. För när Tage Danielsson skriver i den alltid vid den här tiden så aktuella "Karl-Bertil Jonssons jul" att unge Karl-Bertil hade en idol (Robin Hood) så var det en som inte "var av sexuell natur", sätter han fingret på ett samhälle i ständig förändring. Att ens jämföra Paul Walker med Nelson Mandela för att bedöma godhet och sedan anta att det handlar om grader av godhet, ondska och intelligens - ja, där är ett problem med världen.
  Vad vi har sett den här veckan är två olika sorters kollektiv sorg som aldrig borde användas i syfte att skilja på människor och människor. Flera av mina elever kom till skolan på måndag och pratade om skådespelaren som haft huvudrollen i flera för dem stora och viktiga filmer. Själv hade jag knappt hört talas om Paul Walker och jag har inte sett "Fast and The Furious" - filmerna som introducerade honom för den unga publiken.
  Dagen efter Mandelas bortgång frågade jag 80-talet elever hur många som kände till Nelson Mandela sedan tidigare. Knappt en tredjedel hade hört namnet men inte så mycket mer, medan en bra mycket större andel kände till Paul Walker. Att beskylla dem för att vara felet i världen är absurt. Felet ligger väl snarare hos äldre generationer som misslyckats med att föra vidare Mandelas kamp, liv och betydelse för mängder av människor över hela världen.
Den här bilden är också ytterligare ett resultat av sociala mediers påverkan på oss som nyttjar dem. Det har blivit lätt, för lätt, att låta andra tänka åt en och göra förhastade ställningstaganden som ibland kan ställa till med stora problem.    Det är paradoxalt hur trots att vi dagligen hör hur klick, gillningar och för hastigt skriva meningar tvingar människor till att lämna jobb, tjänster, tvingas till avbön och ibland inte så sällan längre, få polisanmälan mot sig så fortsätter vi vara oförsiktiga.
  Jag har säkert delat och gillat och skrivit fel saker men jag har börjat bli allt mer kritisk. Källkritik är inte längre någonting som bara handlar om skolan och undervisning. När bristande källkritik kan göra att du råkar illa ut för att du varit aktsam, då har det blivit mycket allvarligt och lika viktigt för alla att behärska det.
De som delade den här bilden, hade de för avsikt att peka ut en mycket stor del av människorna på jorden som världens största problem? Förmodligen inte. Bilden och texten kan tolkas på olika sätt och landa olika hos människor. I ett källkritiskt tänk behöver man dock också tänka på just detta - hur tolkar andra bilden, håller jag med till hundra procent, kan jag bli missförstådd?
Att låta andra tänka åt en själv är snabbt och smidigt. Det går att göra med ett klick med musen. Och vips så har vi hamnat i ett läge som är ack så allvarligt för världen idag och i framtiden.

Posted via Blogaway

1 kommentar: