Lärare är tydligen också människor

De senaste 36 timmarna, typ, har min bild av lärare förändrats aningen. Jag brukar säga att "lärare är den bästa sortens människor för vi har dagligen att göra med människor av olika slag, från den sämsta sorten till den bästa". Jag brukar säga att "lärare är de bästa föräldrarna för de vet av erfarenhet hur en dålig förälder är". Och jag tror fortfarande på det. Men tiden hinner ikapp även lärare.

Lektion.se är en guldgruva för lärare. Där delar lärare med sig av lektionsplaneringar och stenciler som alla kan använda. Jag gör det fortfarande och jag använder tjänsten emellanåt. Men jag har slutat att diskutera och debattera i det forum som finns. Och jag gjorde det när jag upptäckte att lärare inte är något undantag - vi kan vara lika taskiga, elaka och hatiska i våra kommentarer. Jag blev besviken. Helt enkelt.

Och i dagarna har jag lämnat ett par Facebook-grupper just av den anledningen. Jag trodde att lärare var bättre, kunde ta diskussioner på ett vuxet och konstruktivs sätt - men jag har blivit visad motsatsen. Det här är för mig en ganska jobbig upptäckt, för det visar att även vi lärare också är människor. Jag trodde vi var bättre människor. Men det visade sig att vi är som alla andra. Vanliga människor. Människr som påverkas av nätets lätthet att gömma sig bakom datorer och skriva saker vi aldrig skulle säga tilll våra kolleger i lärarrummet. Och det är just det jag menar. Och det är just det jag trodde att vi kunde fixa. För om några tvingas ta itu med alla möjliga nätproblem så är det vi lärare.Vi ser det dagligen, vi diskuerar det dagligen - och vi är inte ett dugg bättre än "de".

Och efter senaste tidens dabatt huruvida vem som helst kan bli lärare - självklart kan vem som helst bli lärare. Vi är som alla andra, vi beter oss som alla andra och vi tänker som alla andra. Och vi lever inte som vi lär - precis som alla andra.

Nu överväger jag definitivt att avsluta min lärarkarriär.

Japp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar