Framtidens lärande och läromedel eller nåt

Jag hamnade i en liten Twitter-diskussion härom dagen som var mycket intressant. Nu är Twitter och jag inte bästa vänner vad gäller att hålla konstruktiva diskussioner med kvalité och innehåll - 140 tecken funkar inte för mig. Det handlade om uttrycket "framtidens lärande". Och vi ifrågasatte vad som menas. Varför allt detta prat om framtidens lärande - det är ju nu vi lever, varför ska vi ens ödsla tid på att fundera över hur man kommer lära ut kunskap i framtiden?

Vi gissade att det kunde vara lite av en ordgrej. Att man kanske snarare menar att "lära för/inför framtiden". Eller att man använder modern teknik (som ju finns idag och säkert också i framtiden). Men det är fortfarande inte framtidens lärande. Eller så är det så att skolan är så förtvivlat efter att vi tycker att det är framtidens lärande bara för att vi låter kidsen googla på sina egna mobiler. Fast det inte är det. Hur vi kommer lära i framtiden återstår helt enkelt att se.

Någonting vi också berörde var läromedel och hur de förändras. De blir digitala i större utsträckning och de anpassas allt mer för "dagens elever" och allt vad det innebär. Men innehållet är ändå i mångt och mycket samma som det alltid varit. Läromedel moderniseras, men inte innehållet och det är viktigt att fundera över. Framtidens lärande kommer förmodligen inte handla speciellt mycket om vad vi kommer lära utan på vilket sätt vi kommer lära. Och det är väl egentligen ingenting nytt.

Vad som kan kännas nytt är att eleverna i dag inte har samma syn, ambition och mål med sina studier utan väljer vad, när och hur de vill lära. Grundskolan må vara obligatorisk, men att lära sig är inte obligatoriskt. Vad framtidens läromedel, och dagens, handlar om är att locka till lärande och anpassa samma gamla kunskap som alltid till dagens unga. För egentligen finns det fortfarande inget som säger att "gammal hederlig undervisning" skulle vara sämre än "modern och digitaliserad" dito - möjligen tilltalar den senare en större del av eleverna just för att den har anpassats för just dem. Men det finns självklart, fortfarande, elever som lär sig lika bra utan teknik.

Framtiden idag - nä. Idag med sikte på framtiden genom att börja jaga ifatt ett lärande anpassat för här och nu - ja.