100 kramar

Jag har förstått att det råder olika åsikter runt Internationella kvinnodagen. Det är inte självklart att det är en dag att uppmärksamma  varken för kvinnor eller män. Men allt verkar ändå handla om hur man ser på den och där skiljer sig våra perspektiv  helt klart.

Grattis, är tydligen fel ord att säga. Tvärtom ska man tydligen tända ljus för det mindre trevliga vad gäller kvinnor och kvinnors situation i världen. Menar en del. En dag att vara förbannad på, helt enkelt. Man ska också passa sig för att hylla kvinnan för mycket eller ens påtala hur fantastiska de är.

Jag lämnar allt det där åt andra att diskutera. I min vardag som lärare gör jag mitt bästa att verka för jämställdhet mellan män och kvinnor
Vidare tillhör jag gruppen män som ofta skäms över hur andra män beter sig mot kvinnor och snålar inte i mitt ställningstagande när jag pratar med mina elever. Skolan är full med potentiella kvinnohatare som om några år kommer spy ur sig hatiska formuleringar på nätet. Jag vill inte ha fler. Och jag vill att de som håller på ska sluta.

När jag åkte till jobbet idag bestämde jag mig därför att visa alla på skolan var jag står i frågan lite tydligare än vad jag annars gör. För visst visar jag min uppskattning och kärlek till kvinnan årets alla dagar. Men idag fick bli mer manifesterande än vanligt.

Målet var att krama 100 tjejer och kvinnor. Klockan 12 kramade jag den hundrade flickan, 8 åriga Moa som knappt ville släppa taget. För varje kram jag gav bort desto lyckligare blev jag och desto gladare blev stämningen på hela skolan. Kvinnliga kolleger sken upp, flickor fnittrade och tonårstjejer skrattade hjärtligt.

För en enkel kram är något av det finaste man kan ge bort och för mig handlade det bara om en enda sak: att sprida värme och glädje. Och det blev säkert ytterligare 50 kramar idag som gick till pojkar som avundsjukt tittade på. Dem kramar jag också med samma värme och mål.

Och fortfarande  flera timmar efter att jag lämnat jobbet är jag alldeles varm i hjärtat. Och jag tänker att på måndag  en vanlig måndag som inte är speciellt märkvärdig, ska jag krama 200 till. 200 människor  till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar